dinsdag 20 januari 2015

Harmony dekentjes / Harmony afghans

Toen ik enkele jaren geleden iets serieuzer ging haken, kocht ik eens twee zakken met 20 bollen garen bij een mevrouw die via Marktplaats veel garen aan huis verkocht.
Ik vermoed dat ze gestopt was met een wolwinkel.
Eenmaal thuis bekeek ik het garen en zag toen pas dat het er helemaal niet zo uitzag als ik me had voorgesteld. Ik had gedacht tweed-achtig garen te hebben gekocht, maar dit was veel grover.
When I started to crochet a little bit more serious, several years ago, I once bought two bags with 20 balls of yarn from a lady who sold lots of yarn from her own home.
I think she sold leftovers from a shop she once had.
When I came home I took a closer look at the yarn and discovered that it was not what I had expected.
I thought I had bought tweed-like yarn, but this is more coarse.

Terugbrengen was natuurlijk geen optie. Ik besloot er een deken van te maken.
Maar hoewel ik ooit eerder een deken had gehaakt was mijn haakervaring eigenlijk onvoldoende en toen ik halverwege was zag ik dat er het een en ander aan mankeerde.
Dat werd vermoedelijk mede veroorzaakt door het meerkleurige garen, waardoor ik de steken aan de randen niet goed kon onderscheiden.
Of course I could not return the yarn. So I decided to crochet a blanket.
Altough I had once made a blanket, my crochet experience was a little bit too limited and half way I noticed that there were some irregularities.
Because of the yarn being variegated I had trouble distinguishing the edge stitches.


Deken; garen: Scheepjes Harmony (niet meer verkrijgbaar),
haaknaald: 7mm, vasten in drie banen.
Afghan; yarn: Scheepjes Harmony (discontinued), 7mm hook,
single crochet in three vertical strips.

Ook het idee om drie verticale banen te haken en die aan elkaar te naaien was niet goed.
Ik haakte de deken in vasten en dat levert een regelmatige structuur op.
De toeren moesten precies op elkaar aansluiten, vond ik, en het lukte me na meerdere pogingen, niet om dat voor elkaar te krijgen.
Ik stopte met het project en deed de zakken met bollen in een doos onderin een kast.
Also my idea of crocheting three separate strips and sew them together, was not a good one.
I used the single crochet stitch and that results in a nice structure.
When I tried to sew two strips together, I discovered that it was extremely difficult to match the structure of the two and I was not satified with the result.
So I stopped the project, put the yarn in a box on the bottom of a closet.

Kleine deken; garen: Scheepjes Harmony (niet meer verkrijgbaar),
gecombineerd met Patons Beehive Shetland Chunky; haaknaald 12mm; vasten in één baan.
Small afghan; yarn: Scheepjes Harmony (discontinued) and
Patons Beehive Shetland Chunky; 12mm hook, single crochet in one strip.


Elke keer wanneer ik iets zocht in die doos kwam ik die bollen weer tegen.
Wat moet ik daar nou mee? Weggooien?
Dan kan ik er toch maar beter dekens van haken en die weggeven.
Ik maakte de ene af en begon aan een tweede, waarbij ik het garen combineer met garen, dat ik ooit kocht in Canada toen we daar woonden tussen 1988 en 1990.
But each time I looked for something in that box I came across the bags with this yarn.
What to do? Throw it all away?
I decided to finish the blanket and make another one with the other yarn combined with yarn I bought in Canada when we lived there between 1988 and 1990…


................................................................................

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...