maandag 5 januari 2015

Nieuw jaar, nieuw bankkleed / New Year, new couch afghan

Lieve lezer, ik wens je een goed, gezond en gelukkig nieuw jaar!
Zoals elk jaar heb ik ook dit nieuwe jaar weer een paar goede voornemens. Eigenlijk neem ik me dagelijks voor dingen met ingang van de volgende dag beter te doen, maar soms komt het zo uit dat een goed voornemen samenvalt met het begin van een nieuw jaar. Zoals foto’s maken en meer op mijn blog schrijven over mijn haakprojecten.
Vandaag heb ik een paar foto’s gemaakt van een onlangs afgerond project en ben ik er als uitzondering niet al te ontevreden over.
Dear reader, I wish you a truly happy and healthy new year!
As usual I have some good intensions at the start of a new year. Actually I intent to do things better every day of the year, but sometimes an intension happen to coincide with the start of the new year. Like making pictures and blog more about my crochet projects.
Today I took some photographs of my latest finished project, and I am not totally unsatisfied with them.



Vorig jaar, of eigenlijk eind 2012 - begin 2013, haakte ik twee bankkleden. Helaas zagen de kleden er na een paar maanden intensief gebruik al niet meer mooi uit.
Waar lag dat aan?
• Aan het gebruikte garen (meest Saskia van Wibra)?
• De dikte van de gebruikte haaknaald? (4,5mm)
• De gebruikte steek? (*1 half stokje, 1 losse, 1 steek overslaan* en dat tot het eind van elke toer en alle volgende toeren)
Of de combinatie van deze drie?
End 2012 - beginning 2013 I crocheted two couch blankets. Unfortunately after some months they really did not look nice any more. What went wrong?
• the used yarn was not suitable for this project
• the stitch was not suitable for this project (*1 half dc, 1 chain, skip one stitch* till the end of the row and all the following rows)
• I should have used a thinner hook to obtain a more dense result
Or was it a combination of the three?



Ik legde de oorspronkelijke limoenkleurige velours plaids maar weer terug op de banken, waar ik ze elke ochtend in wanorde aantref.
Eigenlijk wilde ik graag andere bankkleden, maar dan gehaakt van katoen, met een dunnere haaknaald.
Ik kocht een paar bollen Paris katoen van Drops en probeerde het een en ander uit. Ik dacht aan banen van vierkantjes in verschillende kleuren. Maar ik vond de vierkantjes in Paris niet mooi. Veel te stijf. Dikkere haaknaald? Nee, dat wordt vast niks.
Ik was sowieso niet zo blij met Paris.
I removed the crocheted couch blankets and replaced the velours plaids that were on the couches first. Each morning I found them in disorder.
I wanted new couch blankets, this time crocheted in cotton, with a relative small hook and a dense structure.
I purchased some balls of Paris by Drops and tried it for some squares. That, in my opinion did no work. Too dense, too tight. Actually I was not very pleased with Paris.



Uiteindelijk ging ik terug naar het oorspronkelijke idee, aardkleuren met hier en daar een toer in een vrolijk kleurtje, maar dan in vasten, met haaknaald 4mm.
Na een paar toeren zag ik het al: perfect! Althans tot nu toe. En ik heb nu ook helemaal geen hekel meer aan Paris. Het is voor deze toepassing zeer geschikt.
In the end I returned to my first idea: mud colors with colorful stripes, all in single crochet with a 4 mm hook. After a few rows I already saw that this was perfect. And now I am no longer unhappy with Paris. It is very well suited for long rows and stripes!

................................................................................

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...